Lehký průzkumný tank PzKpfw I Ausf. B (Sdkfz 101)



Tank PzKpfw Tank PzKpfw I byl od počátku koncipován jako lehký průzkumný tank. Tomu odpovídala hlavně výzbroj a počet členů osádky – dvoučlenná posádka ovládala rychlý tank s dvojicí kulometů, umístěných ve věži. Až do začátku 2. světové války představoval tento tank hlavní prostředek německého tankového vojska a výrazně napomohl rozvoji německé taktiky a celkové bojeschopnosti.

V roce 1932, kdy německá armáda začala plánovat svoje rozšíření, byly položeny základy velice úspěšného tankového vojska, které vycházely z existujících prototypů tanků (hlavně Leichte a Grosstractor). Byly též položeny teoretické základy pro taktiku tankového vojska, zejména plukovníkem Guderianem, který nabádal k zavádění lehčích typů tanků v masovém měřítku v rámci koncepce Blietzkriegu.

Technický nákres tanku PzKpfw I - Encyklopedie tanků [26]


V roce 1933 byly zformulovány požadavky na vývoj lehkého tanku o hmotnosti 5 tun s dvoučlennou posádkou a dvěma kulomety MG13 uloženými ve věži. Návrhy na vývoj lehkého tanku v rozmezí hmotností 4 až 7 tun byly zadány společnostem Daimler-Benz, Henschel, Krupp, MAN a Rheinmetal. Po úspěšných prototypových zkouškách bylo v červenci 1934 objednáno 150, posléze dalších 1650. Z toho bylo 300 kusů počáteční verze Ausf. A se čtyřmi pojezdovými koly, zbytek tvořila verze Ausf B s pěti pojezdovými koly a výkonnějším motorem.

Panzerkampfwagen I Ausf. B
(SdKfz 101)

Typ: Lehký tank
Osádka: 2 muži
Bojová hmotnost: 5 900 kg
Rozměry: celková délka 4,44 m, šířka 2,08 m, výška 1,73 m.
Zbraňový systém: kulomety MG13 ráže 7,92 mm se zásobou 3 125 ks střeliva.
Pancéřování: od 7 do 13 mm.
Pohon: benzínový motor Maybach NL 38 TR o výkonu 74,6 kW se zásobou 145 litrů paliva.
Výkonnost: rychlost na silnici 40 km/h, jízdní dosah na silnici 145 km, stoupání 58 %, kolmá překážka 0,355 m, zákon 1,4 m.
Model A poháněl motor Krupp M305 o výkonu 44,75 kW, což mu umožnilo dosahovat rychlosti až 37 km/h, zatímco model B byl o 43 cm delší, byl poháněn motorem Maybych NL 38 TR o výkonu 74,6 kW, čímž dosahoval rychlosti až 40 km/h.

Tank PzKpfw I byl poprvé nasazen ve španělské občanské válce v letech 1936 až 1939. Dosáhl mnoha úspěchů, ale též ukázal svou omezenou taktickou použitelnost vzhledem k dvoučlenné osádce a výzbroji pouhými dvěma kulomety. I pancíř tanku od 7 do 13 milimetrů byl příliš slabý, což vedlo k vývoji těžšího průzkumného tanku PzKpfw II. Byl vyvinut ještě prototyp Ausf. C, což bylo průzkumné výsadkové vozidlo se zvětšenou tloušťkou pancíře (10 až 30 mm), upravenou věží s jedním 20 mm kanónem a spřaženým kulometem ráže 7,92 mm a motorem o výkonu 112 kW, což umožňovalo rychlost až 65 km/h.

Tank PzKpfw I byl poprvé nasazen ve španělské občanské válce v letech 1936 až 1939. Dosáhl mnoha úspěchů, ale též ukázal svou omezenou taktickou použitelnost vzhledem k dvoučlenné osádce a výzbroji pouhými dvěma kulomety. I pancíř tanku od 7 do 13 milimetrů byl příliš slabý, což vedlo k vývoji těžšího průzkumného tanku PzKpfw II. Byl vyvinut ještě prototyp Ausf. C, což bylo průzkumné výsadkové vozidlo se zvětšenou tloušťkou pancíře (10 až 30 mm), upravenou věží s jedním 20 mm kanónem a spřaženým kulometem ráže 7,92 mm a motorem o výkonu 112 kW, což umožňovalo rychlost až 65 km/h.

Použitá literatura: [26] Christoper Chant - Encyklopedie tanků